The Fairey Firefly var ett brittisk stridsflyg som användes av Fleet Air Arm (FAA) under den senare delen av andra världskriget och som även fortsatte vara i bruk under efterkrigstiden. Efter att inom vissa nischer ha blivit utkonkurrerad av de modernare jetplanen anpassades Fairey Firefly till att utföra andra uppdrag, och brittiska och australienska Fairy Fireflys användes till exempel för vissa sorters landattacker under Koreakriget. Flottorna i Australien, Kanada, Indien och Nederländerna fortsatte använda Fairey Fireflys tämligen länge. Till exempel utförde FF:s korta attacker i Nederländska Nya Guinea så pass sent som 1962.
Fairey Firefly designades för att passa in i FFA:s då väletablerade koncept där varje flygplan hade plats för två personer som satt i varsin station – en pilot och en person ansvarig för navigation och vapenhantering.
En nackdel med Fairey Firefly var att den trots sin tyngd bara hade en motor, vilket minskade dess prestationsförmåga i luften. Planet var dock stabilt och kunde flyga långt.
Fairey Fireflys som använts i Sverige
Två Fairey Fireflys som tidigare användes i Sverige befinner sig sedan år 2003 i Storbritannien, närmare bestämt på iWM Duxford, Cambridgeshire. De ägs av Aircraft Restoration Company.
Korta fakta om Fiarey Firefly
Tillverkare | Fairey Aviation Company |
Designer | H.E. Chaplin |
Roll i det brittiska flygvapnet | Carrier-based fighter |
Premiärflygning | 22 december, 1941 |
Introduktion | 1943 |
Produktion | 1941 – 1955 |
Antal byggda exemplar | 1 702 stycken |
Specifikationer
Specifikationer för Mk I
Antal sittplatser | 2 |
Längd | 37 ft 7¼ in (11 m och 46 cm) |
Höjd | 13 ft 7 in (4 m och 14 cm) |
Vingspann | 44 ft 6 in (13 m och 57 cm) |
Vingyta | 328 kvadratfot (drygt 30 kvadrameter) |
Vikt | Tom: 4 432 kg
Lastad: 6 373 kg |
Motor | 1 styck vätskekyld 1 730 hästkrafter Rolls-Royce Griffon IIB V12 |
Maxfart | 275 knop 14000 fot över havet
(motsvarar ungefär 509 km/h på 4 300 meters höjd) |
Range | 1300 miles (2090 km) |
Service ceiling | 8 530 meter |
Vapen | Kanoner: 4 stycken 20 mm Hispano-Suiza Hs.404
Raketer: 8 stycken RP-3 60 lbs |
Bomber | 2 stycken 1000 lbs (454 kg) bomber placerade under vingarna |
Firefly-plan under andra världskriget
I juni 1940, då andra världskriget pågått i mindre än ett år, beställde The Admiralty (den statliga myndighet som ansvarade för Royal Navy) 200 flygplan direkt från ritbordet hos Fairey Aviation.
Den första prototypen premiärflögs den 22 december 1941 och imponerade genom att vara 40 mph (cirka 60 km/h) snabbare än sin föregångare Fulmar, trots att Fulmar var 4 000 lbs (cirka 1810 kg) lättare än prototypen för Firefly. Att Firefly var tyngre berodde på att det satt två stycken 20 mm Hispano-kanoner på vardera vingen. Trots sin ökade vikt kunde Firefly flyga snabbare än Fulmar, eftersom Firefly hade bättre aerodynamik och en starkare motor – en 1 735 hästkrafters Rolls-Royce Griffon IIB.
Den variant av Fairey Firefly som kom att användas mest under andra världskriget var Mk I. De första exemplaren levererades så pass tidigt som mars 1943, men det kom att dröja till juli 1944 innan de började användas (av 1770 Naval Air Squadron). Som bas hade de HMS Indefatigable.
De första uppdragen med Firefly-plan utfördes i Europa, där planen användes för rekognoseringsflyg och för att attackera skepp längs den norska kusten. Firefly-plan deltog också i attacker mot det berömda tyska slagskeppet Tirpitz.
Med tiden fick Firefly ta på sig allt tyngre uppdrag, inklusive attacker mot ubåtar, flygfält och oljeraffinaderier. Fireflies användes inte bara i Europa utan även i andra delar av världen, inklusive Fjärran Östern och Stilla Havsregionen. Firefly-plan var de första brittisk-byggda plan någonsin att flyga över Tokyo.
Efterkrigstiden
Efter andra världskriget fortsatte Fleet Air Arm att använda sig av Firefly-plan vid frontlinjen till mitten av 1950-talet. Plan exporterades också till bland annat Kanada, Australien, Nederländerna, Danmark, Etiopien, Indien och Thailand. Som exempel kan nämnas att Royal Canadian Navy hade sammanlagt 65 stycken Fireflies av typen Mk AS 5 ombord på sina hangarfartyg under perioden 1946-1954.
Under Koreakriget och Malayakrisen använde både britterna och australienarna Firefly-plan för attacker mot land, och planen fungerade även som patrullplan över havet under Koreakriget.
Nederländerna använde sig av Firefly-plan av typen AS. Mk 4 i Nederländska Nya Guinea i början av 1960-talet, då Indonesien gjorde anspråk på området.
Hos Fleet Air Arm togs Firefly-planen ur bruk vid frontlinjen när de ersattes av Gannet-plan, även de från Fairey Aviation Company. De fortsatte dock att användas som övningsplan, som drönare och för bogsering vid skjutövningar.
Fireflies som överlevt in i våra dagar
Exempel på Fireflies i flygduglig skick
Det finns i dagsläget ungefär två dussing Fireflies kvar, varav endast några få är i flygdugligt skick.
Namn | Info |
AS 6 WH632 | Befinner sig i Canadian Warplane Heritage Museum i Hamilton, Ontario, Kanada.
Skadades i en krasch, men när numera restaurerad och har målats som en RCN Firefly AS 5. |
AS 6 WD826 | Befinner sig hos Royal Australian Navy Historic Flight, NAS Nowra, New South Wales, Australia. |
Fram till år 2012 fanns det en flygduglig Firefly AS 6 WB518 i USA, men planet skadades i samband med Wings Over Gillespie Airshow och dess skick är numera oklart.
Andra exempel på överlevande Fireflies
England
- The Fleet Air Arm Museum i Somerset, England har två Fireflies, inklusive det plan som fram till år 2000 befanns sig hos Imperial War Museum i Duxford, Cambridgeshire.
- År 2003 flyttades två Fireflies som tidigare använts i Sverige till Imperial War Museum i Duxford, Cambridgeshire. De ägs av The Aircraft Restoration Company. Bägge planen användes av Royal Navy under perioden 1944-1946 och konverterades sedan till bogserplan för skjutövningar.
Kanada
Förutom ovan nämnda Firefly AS 6 WH632 finns det åtminstone två andra Fireflies i Kanada; ett hos Canada Aviation and Space Museum i Ottawa och ett hos Shearwater Aviation Museum i Eastern Passage nära Darthmouth, Nova Scotia. Båda är av typen Mk I och användes av Canadian Navy under perioden 1946 – 1954. Efter tiden hos Canadian Navy såldes de till Ethiopian Air Force. År 1993 upptäcktes de i öknen i Ethiopien och återfördes till Kanada.
USA
Ett Firefly-plan befinner sig på Gillespie Field i El Cajon, Kalifornien, USA. Det rör sig om WB518, en av de första 10 Mk 6 som byggdes. Detta plan levererades ursprungligen till Royal Australian Navy 817 Sqauadron och användes sedan av 816 Squadron. Efter att ha tagits ur bruk sattes det upp som prydnad i Griffith, New South Wales, Australien där det stannade tills det köptes av Eddie Kurdziel, en flygkapten och före detta U.S. Navy pilot från USA.
Efter att ha genomgått en omfattande renovering visades WD518 år 2002 upp i samband med den årliga flygshowen i Oshkosh, Wisconsin, USA. Under restaurationsarbetet inkorporerades vissa delar som hämtats från WD828, ett plan som kvaddades när det år 1987 kraschlandade i ett kålfält i Camden, New South Wales, Australien.
Australien
Namn | Info |
AS 6 WD827 | Befinner sig i Australian National Aviation Museum, Melbourne, Victoria.
Ägdes en gång i tiden av Australian Air League, Blacktown, New South Wales. |
AS 6 WD828 | Befinner sig på en påle utanför Returned Services Leagues Club i Griffith, New South Wales, och är målat som WB518. (WB518 satt på en påle i Griffith innan det såldes till ovan nämnda Eddie Kurdziel.) |
AS 6 WJ109 | Befinner sig i Australia’s Museum of Flight, Nowra, North South Wales. |
Indien
Av de tio Firefly-plan som importerades till Indien återstår ett, och detta går att se i Naval Aviation Museum i Goa.
Thailand
En Firefly Mk I går att se i Royal Thai Air Force Museum i Bangkok.