Blackburn B-25 Roc

Blackburn B-25 Roc var ett brittiskt stridsflygplan som användes under andra världskriget, från krigsutbrottet till 1943. Det utformades av Blackburn Aircraft Ltd under ledning av George Edward Petty och det allra första exemplaret premiärflög dagen innan julafton 1938. Planet var redo att tas i bruk av den brittiska försvarsmakten i april följande år.

Namnet Roc kommer från en mytomspunnen fågel som det berättas om i den arabiska sagosamlingen Tusen och en natt.

Blackburn B-25 Roc

Korta fakta om Blackburn B-25 Roc

Tillverkare Blackburn Aircraft

Boulton Paul

Designer George Edward Petty
Antal byggda exemplar 136 stycken
Roll i det brittiska flygvapnet Carrier-based fighter
Tid i det brittiska flygvapnet 1939 – 1943
Längd 10,85 m
Höjd 3,68 m
Vingspann 14,02 m
Vingyta 28,8 m²
Vikt 2 782 kg (tom)

3 614 kg (lastad)

Antal sittplatser 2
Motor 1 styck 890 hk (664 kW) Bristol Perseus XII radialmotor
Maxfart 194 knop på 10 000 fot (3 050 m)
Skjutvapen 4 stycken 7,7 mm Browning maskingevär
Bomber 8 stycken bomber a 30 lbs styck (cirka 14 kg styck)

Bakgrund

Det brittiska luftvärnsministeriet beställde 136 stycken Blackburn B-25 Roc i april 1937. Eftersom fabriken i Blackburn redan hade fullt upp med att tillverka Skua och Botha för Royal Air Force beslutade de sig för att låta Boulton Paul i Wolverhampton ta hand om produktionen. Boulton Paul fick även ta över ansvaret för en att utforma en del detaljer på planet som inte var färdigdesignade ännu.

Det allra första exemplaret testflögs den 23 december 1938. Den kunde inte prestera lika bra i luften som en Skua och maxhastigheten var bara 194 knop. Problemen med Roc-planet var då redan kända och Fifth Sea Lord Alexander Ramsay hade redan i oktober föreslagit att projektet skulle överges. Hans förslag fick dock inget gehör.

I december 1939 kraschade ett Roc-plan när det testflögs med flytredskap vid Helensburgh Marine Aircraft Experimental Establishment.

Roc i andra världskriget

Blackburn B-25 Roc började levereras till Naval Air Squadrons 800 och 803 år 1939 – skvadroner som redan var bekanta med de närbesläktade Skua-planen. B-25 Roc blev dock inte någon succé, tvärt beskrev en av officerarna planen som ”konstanta hinder” och ville få dem utbytta mot Skua-plan.

Under de allierades kampanj i Norge följde en liten grupp Rocs med HMS Ark Royal och flögs av Naval Air Squadrons 800 och 801. (Skvadronen 803 hade vid det här laget helt övergett Roc-planen till förmån för Skuas.) I den norska kampanjen användes Rocs för att patrullera över flottan. De fungerade inte lika bra som Skuas och det var svårt för piloterna att hindra de tyska planen.

Under sommaren 1940 flögs Rocs och Skuas över den engelska kanalen under Operation Dynamo och Operation Ariel, då allierade trupper evakuerades från Dunkirk och andra franska hamnar.

  • Den 28 maj 1940 lyckades en 806 Naval Air Squadron Roc skjuta ned en Ju 88. Piloten i Roc-planet var Midshipman A.G. Day, och han var ute och patrullerade tillsammans med två Skua-plan när de upptäckte fem plan av typen Jungerks Ju 88 som attackerade en konvoj utanför Ostende i Belgien. Roc-planet flög in under junkrarna medan Skua-planen attackerade ovanifrån. Day förstörde en av junkrarna innan han återvände oskadd med sitt plan till RAF Detling.
  • Den 12 juni 1940 bombade en grupp Skuas och Rocs tillhörandes 801 Naval Air Squadron Boulognes hamn och lyckades förstöra flera tyska E-båtar.
  • Den 20 juni 1940 användes Skuas och Rocs för att bomba små försvarsanläggningar vid Cap Gris Nez.

Eftersom Roc-planen inte var särskilt bra för luftstrider började man istället använda dem för räddningsoperationer till havs samt för att bogsera plan under skjutövningar.

De sista två exemplaren av Blackburn B-25 Roc togs ur bruk i juni 1943. Det fanns också fyra Roc tillhörandes HMS Daedalus i Gosport som användes för visst försvar fram till slutet av 1944, men de var inte i flygdugligt skick.

Operatörer

Storbritannien

Royal Air Force

  • No. 2 Anti-Aircraft Co-operation Unit, RAF
  • No. 24 Squadron RAF
  • 241 Squadron RAF

Royal Navy Fleet Air Arm

  • 725 Naval Air Squadron
  • 758 Naval Air Squadron
  • 759 Naval Air Squadron
  • 760 Naval Air Squadron
  • 765 Naval Air Squadron
  • 769 Naval Air Squadron
  • 770 Naval Air Squadron
  • 771 Naval Air Squadron
  • 772 Naval Air Squadron
  • 773 Naval Air Squadron
  • 774 Naval Air Squadron
  • 775 Naval Air Squadron
  • 776 Naval Air Squadron
  • 777 Naval Air Squadron
  • 778 Naval Air Squadron
  • 782 Naval Air Squadron
  • 787 Naval Air Squadron
  • 789 Naval Air Squadron
  • 791 Naval Air Squadron
  • 792 Naval Air Squadron
  • 793 Naval Air Squadron
  • 794 Naval Air Squadron
  • 800 Naval Air Squadron
  • 801 Naval Air Squadron
  • 803 Naval Air Squadron
  • 805 Naval Air Squadron
  • 806 Naval Air Squadron